avatar
niezalogowany
użytkownik:   hasło:    
pamiętaj mnie zapomniałem hasła
 
Jest-Lirycznie
poezja wybrana
poezja
poezja - szuflada
opowiadania
teksty
tłumaczenia
galeria
Społeczność
Wsparcie dla JL
download / last: 15
na marginesie
regulamin
test przeglądarki
FAQ
archiwum forum
forum
lista członków JL (2098)
znajdź osobę
Szukaj




Miniatura

ostatnio dodane obrazy:


4001 4000 3999 

Zmień skórkę


15 użytkownik(ów) na stronie

w tym zalogowani:
[brak]
avatar
Adelajna
profetyk
teksty
teoria lirycznego rzemiosła
dodano:
10 lutego 2005, 09:12:04


a moze by tak to poczuć

Dziś troszkę o środkach stylistycznych. Ale nie o wszystkich. Ominiemy kultowy w baroku paraleizm składniowy i założymy, że do poziomu metafory, czy nawet synekdohy (jakkolwiek to sie pisze, Monik, ufam, że mnei poprawisz jakby co) się Państwo orientują.

O czym więc? A o tym i owym a konkretniej...

Może niestandardowo zaczniemy od przykładu

początek przykładu

"Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,
W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,
Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu
Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę."

koniec przykładu

Jak panstwo zapewne poznali, jest to starannie wykastrowany fragment "Wysokich drzew" Staffa. Czemu mamy sie mu przyjrzeć bliżej?
Gdyż autor zastosował tu środek stylistyczny polegający na odziaływaniu na wiele zmysłów, odbieraniu świata całym sobą. Np. gorąco - zmysł dotyku, zapach wody- węch. Środek ten nazywam zawsze intersensualizmem, ale to chyba takie biologieczne przyzwyczajenie. Naprawde nosi on miano SYNESTEZJI, kóre to słowo jest dla mnie niemal niezapamietywalne. Ale praktyk (imo) nie musi go koniecznie znać.

Drugim zabiegiem jest pole znaczeniowe i tu posłuże sie przykładem z własnej głowy wymyślonym na rzecz dzisiejszego odcinka:

"Człowiek jak narcyz

Jakubie, wysmukła jest Twoja łodyga
i włosów Twoich delikatne płatki
Chcę być Twoja wodą
w waznonie życia Twego."

koniec przykładu
I teraz chyba każdy już rozumie ( nie pytajcie, czy mam więcej wierszy tego typu, bo odpowiedź moze Was załamać:P). chodzi o nazywanie jakiegoś zjawiska pojęciami naturalnymi dla zupełnie innego zjawiska, gwary zawodowej itp. Jeśli ktoś dalej nie rozumie, to odsyłam do "Stepów Akremańskich" Wiadomo Kogo, ale zaznacza, ze baaardzo nie chiałam podować tego przykładu.

Oba środki można z powodzeniem stosować w poezji postmodernistyczno-współczesno-wciążlirycznej, czy jakąkolwiek tworzymy sobie zależnie od okoliczności.

A teraz troszke co do następnego odcinka:
1. ukaże sie niewiem kiedy.
2. prawdopodobnie wspomnę, albo ktoś inny wspomni o eufonii.
3. Albo też weźmiemy sie za rozbiórkę wiersza jakiego autorskiego, znaczy jl-owego pod wzgledem treściowym i nie tylko, czyli co gdzie i dalczego tak. Jak ktoś chce dać wiersz do rozbiórki, to chętnie sie podejmę (pnoć jestem w tym dobra), mogę też zaoferować swój własny. Nie wiem tylko, czy się to Wam nie kojarzy (zboczuchy) za bardzo szkolnie, a szkolnie tu nie ma absolutnie być! Choć myslę, że warto dać mi szansę, żebym Wam pokazła o co mi konkrertnie chodzi. Ale jak sie kojarzy szkolnie, to to odrzucamy, wszak pomysłów mamy niemało.




komentarze
avatar Zofia255
Zofia255wp.pl
2005-03-08, 00:48:13:
mechanik liryczny
Adelajna, do szkoły tak dawno chodziłam, że z przyjemnością sobie wiedzę odswieżę, powtórzę, uzupełnię, poszerzę...
Możesz "rozłożyć na czynniki pierwsze" jakiś mój - nie obrażę się za prawdę
pozdrawiam
Zofia

avatar Cyc Gada się nada
2005-07-09, 23:39:59:
ktoś nie życzy sobie komentarzy? wiadomość i po sprawie!
rozłóż żywy wiersz żywego autora. staff sam się rozłożył, co dopiero mówić o wierszach.

weź sosnowskiego np. i go rozłóż: http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_0156 . zobacz czy w ogole jest rozkładalny. i czy da się złożyć z powrotem. i czy złożony z powrotem jest nadal tym samym wierszem. i czy rozkładający go jest nadal sobą.

avatar Eulalia Coprolalia
monikaproinet.pl
2005-07-10, 17:31:27:
poewiki.org
albo T.Salamuna:

http://www.lyrikline.de/en/ShowTranslation.aspx?poemId=1274&lang=pl
--
Quo usqe, Coprolalia, abutere patientia nostra.

O utworze:

wyświetleń:5204
komentarzy:3


Nawigacja:

Wszyscy autorzy
  poprzedni   lista utworów   następny  

Adelajna
  poprzedni   lista utworów   następny  

 
 

Akcje:


Wykonanie serwisu (C) Jacek Jursza (projektowanie stron). Wszelkie materiały zamieszczone na stronie są własnością ich twórców.